چاپ مقاله مطالعه تحلیلی بنای گنبد عالی ابرکوه

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از چاپ مقاله مطالعه تحلیلی بنای گنبد علی ابرکوه با تأکید بر بازخوانی کتیبه‌های آن‌که در هشتمین کنگره سالانه بین‌المللی عمران؛ معماری و توسعه شهری موردپذیرش قرارگرفته بود، خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جواد عادل روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه با اعلام این خبر گفت: این مقاله که حاصل پژوهش دوساله حسین فراشی ابرقویی کارشناس ارشد باستان‌شناسی، رسول احمدی دکتری باستان‌شناسی و حمید مشتاقیان کارشناس ارشد شهرسازی است، به معماری و بازخوانی کتیبه‌های بنای گنبد علی پرداخته است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه ادامه داد: در این مقاله برای نخستین بار به مطالعه دقیق بنا پرداخته‌ شده که سبب به دست آمدن نتایج مهمی در خصوص وجه‌تسمیه، اشخاص مدفون در بنا، سبک معماری بنا و تزیینات موجود در کتیبه سر در شده است.

گنبد عالی از سالم‌ترین ساختمان‌های برجای‌مانده از دوران سلجوقیان و از بناهای ارزشمند معماری ایران است که در شهر ابرکوه در ۱۳۰ کیلومتری یزد واقع‌ شده و در سال ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402021210423

برچسب‌ها